Dieta a żylaki

Żylaki to drażliwy problem kosmetyczny, zwłaszcza w okresie wiosny czy lata, kiedy odsłaniamy więcej ciała. Modyfikacja codziennych przyzwyczajeń żywieniowych może ten dyskomfort zmniejszyć. Jaki wpływ może mieć dieta na żylaki? Co jeść, by uniknąć żylaków? Dlaczego żyły „nie lubią” soli? Które zioła mogą okazać się pomocne?



dieta a żylakiCzym są żylaki?

Żylaki to wydłużone, poszerzone żyły o krętym przebiegu stanowiące konsekwencję uszkodzenia ścian naczyń żylnych, nadmiernego ciśnienia krwi w ich obrębie i nieprawidłowo funkcjonujących zastawek. Jednym słowem, żylaki to manifestacja niewydolności żylnego układu naczyniowego kończyn.

Jaki wpływ może mieć dieta na żylaki?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, ale wymaga znajomości patogenezy i czynników ryzyka rozwoju niewydolności żylnej. Wiedząc, co uszkadza naczynia, można tego unikać i zmniejszyć prawdopodobieństwo rozwoju żylaków albo chociaż ich nasilenie.

  • Spożywanie produktów nadmiernie kalorycznych bądź nieadekwatnych do zapotrzebowania organizmu prowadzi do otyłości, a ta zwiększając zastój żylny może skutkować rozwojem niewydolności żylnej i żylaków.
  • Zaparcia, podobnie jak nadmierna masa ciała, utrudniają odpływ krwi żylnej z kończyn dolnych, stymulując uszkadzanie żył.
  • Trzeba pamiętać, że nasze wnętrze w dużej mierze jest zbudowane z tego, co do organizmu dostarczamy. Jedząc małowartościowe pokarmy, struktury ciała, w tym naczynia żylne, są gorszej jakości i cechują się mniejszą odpornością na uszkodzenia.

Co jeść, by uniknąć żylaków?

Niezależnie od tego, czy żylaki już się pojawiły czy tylko obawiamy się ich wystąpienia, warto wesprzeć pracę układu żylnego odpowiednimi składnikami odżywczymi. Dieta może pełnić rolę zarówno profilaktyki jak i terapii wspomagającej.

  • Redukcja masy ciała nie wymaga szczególnych porad dietetycznych. Racjonale restrykcje żywianiowe, unikanie pustych kalorii i regularna aktywność fizyczna powinny z czasem przynieść pożądany efekt.
  • Celem wykluczenia zaparć, należy wzbogacić swój codzienny jadłospis o dużą dawkę błonnika. Włóknik roślinny występuje naturalnie w skórkach surowych owoców, zwłaszcza jabłek oraz gruszek, w surowych warzywach i pieczywie pełnoziarnistym. Zawierają go w dużych ilościach także płatki owsiane, otręby pszenne, siemię lniane, słonecznik i pestki dyni. Kiedy naturalne źródła błonnika nie spełniają swojej roli, można sięgnąć po gotowe preparaty w postaci kapsułek, tabletek czy proszku. Ułatwienie wypróżniania powoduje również eliminacja czarnej herbaty, kakao, czekolady oraz bananów. Według niektórych osób skutecznym sposobem na zaparcia są zioła, zwłaszcza babka śródziemnomorska.
  • Naczynia żylne, by mogły prawidłowo funkcjonować, muszą być dobrze zbudowane. Niektóre składniki pokarmowe są w stanie poprawić sprężystość ścian żył, zapobiec ich uszkodzeniom i ułatwić właściwe pełnienie swojej roli.
  • Witamina E, jako najbardziej znany przeciwutleniacz, hamuje powstawanie wolnych rodników, które odpowiadają za uszkadzanie ścian naczyń żylnych. Podobnymi właściwościami cechują się flawonidy, witamina A, C oraz karotenoidy. Witaminę E odnaleźć możemy w migdałach, mleku, brukselce, orzechach i olejach roślinnych, głównie sojowym i słonecznikowym. Źródłem witaminy A są marchew, szpinak, dynia i brokuły. Flawonoidy spotkać można w soi, owocach cytrusowych, papryce, pomidorach oraz czerwonym winie.
  • Witamina C jest niezbędna do produkcji włókien kolagenowych, stanowiących element tkanki łącznej, z między innymi której zbudowana jest ściana naczyń żylnych Bogate w kwas askorbinowy pokarmy to głównie czarna porzeczka i czerwona papryka, ale także truskawki, kalafior, szpinak, pomidory, pomarańcze, cytryny i kiszona kapusta.
  • Diosmina poprawiając krążenie, działając przeciwobrzękowo, redukuje zastój w naczyniach żylnych. Naturalnie zawarta jest w owocach cytrusowych. Można przyjmować ja także w formie suplementów farmakologicznych.

Dlaczego żyły „nie lubią” soli?

Sól spożywana w pokarmach dostaje się do krążącej krwi, to znaczy również do nerek, stymulując je do większego wchłaniania wody. Wzrost ilości płynów w organizmie, czyli przede wszystkim krwi, u osób z nieprawidłowo funkcjonującym układem żylnym, nasila jego niewydolność. W wyniku tego powstają żylaki i obrzęki. Nie oznacza to jednak, żeby nie spożywać płynów, mając chore naczynia żylne. Organizm ludzki wydali dostarczony nadmiar napojów z moczem, o ile mu w tym nie przeszkodzimy. Zatem nie powinno się solić potraw coraz korzystać z wysoce przetworzonych produktów.

Które zioła mogą korzystnie wpływać na stan żył?

Najbardziej znaną rośliną korzystnie oddziałującą na naczynia żylne jest kasztanowiec. Poza nim podobny efekt wywierają także ziele ruszczyka oraz ziele ruty. Preparaty te dostępne są w aptekach bądź w sklepach zielarskich. Można je spożywać zarówno w formie tabletek jak i naparów.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*