Kiedy przyjmować probiotyki?

Probiotyki to żywe kultury bakterii, które podawane w odpowiedniej ilości mogą przynieść korzystne rezultaty dla funkcjonowania ludzkiego organizmu. W jelitach człowieka znajduje się blisko 500 gatunków szczepów bakterii, lecz wśród drobnoustrojów wykazujących działanie probiotyczne wymienia się przede wszystkim bakterie produkujące kwas mlekowy z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium. Fizjologiczna flora jelitowa jest niezbędnym czynnikiem do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, jak i odpornościowego, dlatego zastanówmy się nad tym kiedy warto sięgnąć po probiotyki i jak wybrać najlepsze? Dodatkowo poznajmy naturalne produkty spożywcze, które pozwolą Ci uzupełnić niezwykle ważną mikroflorę bakteryjną!

Kiedy powinno przyjmować się preparaty probiotyczne?

Przyjmowanie probiotyków zaleca się głównie w trakcie, jak i po antybiotykoterapii – antybiotyki zwalczają bakterie chorobotwórcze, a dodatkowo niszczą prawidłową mikroflorę bakteryjną.

Preparaty probiotyczne przyjmowane podczas trwającego leczenia antybiotykami zapobiegają rozwojowi grzybicy czy występowaniu biegunki poantybiotykowej, natomiast po zakończonej terapii antybiotykami pomagają odbudować uszkodzoną florę bakteryjną i przywrócić jej prawidłowy skład. Zaleca się, aby produkty z żywymi kulturami bakterii przyjmować przez cały okres antybiotykoterapii oraz do dwóch tygodni po zakończonym leczeniu. W tym przypadku warto zadać sobie pytanie, czy dana reguła jest rzeczywiście przestrzegana? „Szerokie grono pacjentów rezygnuje z zakupów probiotyków, wykupując jedynie same antybiotyki, nie licząc się z konsekwencjami, jakie niesie ze sobą rezygnacja z preparatów probiotycznych” – mówi farmaceuta Karolina Słowik z i-Apteka. Preparaty probiotyczne zalecane są również w przebiegu atopowego zapalenia skóry (bakteria Lactobacillus rhamnosus), biegunkach różnego pochodzenia (Saccharomyces boulardii) czy zespole jelita drażliwego (Lactobacillus plantarum).

kiedy przyjmować probiotyki

Jakie probiotyki wybrać?

Rynek farmaceutyczny oferuje wiele preparatów probiotycznych, lecz niezwykle ważnym aspektem jest dobranie probiotyku, który posiada w sobie odpowiednie kultury bakterii – w tym przypadku warto skorzystać z porady lekarza lub farmaceuty, które pomoże dobrać odpowiedni produkt. Najważniejszymi probiotykami są bakterie z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium, a jednym z najlepiej przebadanych szczepów jest Lactobacillus rhamnosus GG – warto szukać danego szczepu na opakowaniach probiotyków. W ofercie aptecznej znajdują się również preparaty probiotyczne o zdwojonej sile tzw. synbiotyki. Połączenie probiotycznych kultur bakterii z prebiotykiem z grupy oligosacharydów zwiększa przeżywalność probiotyków, stymulując również wzrost pożytecznych bakterii kolonizujących jelita.

Bardzo dobrą opinią i dużą popularnością cieszą się produkty Multilac, które można zakupić w formie kapsułek dla dorosłych oraz kropli dla dzieci – warto dodać, iż nie wymagają one przechowywanie w lodówce! Multilac w kapsułkach to połączenie 9 wyselekcjonowanych żywych szczepów bakterii probiotycznych, które zalecane są przy antybiotykoterpii, zaburzeniach czynności jelitowych, biegunkach różnego pochodzenia oraz schorzeniach na podłożu alergicznym. Produkt występuje również w formie kropli, które składają się z bakterii Lactobacillus rhamnosus GG oraz prebiotyku – oligofruktozy. Probiotyk Multilac w kroplach pomaga uzupełnić zubożoną mikroflorę jelitową oraz przedłużyć jej żywotność – dzieci mogą przyjmować go już od 2-go miesiąca życia. Warto również przyjrzeć się pokrótce preparatom probiotycznym Sanprobi, które występują w kilku kompozycjach starannie dobranych bakterii, dzięki czemu są wsparciem dla mikroflory bakteryjnej w przebiegach różnych chorób i dolegliwości:

  • Sanprobi 4 Enteric, Sanprobi Barrier – antybiotykoterpaia,
  • Sanprobi IBS – dolegliwości bólowe brzucha, wzdęcia i inne objawy związane z zespołem jelita drażliwego
  • Sanprobi Super Formula – obniżona odporność, problemy z wypróżnianiem oraz wspomaganie diety
  • Sanprobi Active & Sport – wsparcie organizmu dla osób regularnie uprawiających aktywność fizyczną

Naturalne źródła probiotyków

Mikroflorę bakteryjną jelit można również wspierać regularnie probiotykami zawartymi w naturalnych produktach spożywczych zawierających bakterie probiotyczne. Znajdują się one w produktach mlecznych: kefiry, maślanki i jogurty naturalne. Warto mieć na uwadze, że nie każdy jogurt jest probiotyczny – przed włączeniem mlecznych probiotyków powinniśmy zapoznać się ze składem na opakowaniu. Wskazówką będzie informacja, że jogurt jest probiotyczny lub zawiera żywe kultury bakterii. W opisie powinna znajdować się informacja o nazwie gatunku i szczepu bakterii – np. Actimel zawierający w składzie bakterie rodzaju Lactobacillus, które często zalecane są w trakcie przyjmowania antybiotyków. Do naturalnych preparatów probiotycznych zaliczają się również różnego rodzaju kiszonki: kapusta oraz ogórki. W trakcie procesu fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego witaminy zawarte w warzywach są lepiej przyswajane przez nasz organizm – znajdziemy w nich witaminy z grupy B, A oraz witaminę C.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*