Witamina B12 – co warto o niej wiedzieć?

Odpowiednia dawka witaminy B12 przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Człowiek nie jest w stanie wytworzyć jej samodzielnie, dlatego najlepszym sposobem na jej uzupełnienie jest spożywanie określonych pokarmów. Jaki wpływ na ludzki organizm ma witamina B12 oraz w jakich produktach występuje? Tego dowiemy się z artykułu poniżej.

Czym jest i jak działa witamina B12?

Witamina B12 zwana także kobalaminą lub „czerwoną witaminą”, to organiczny związek chemiczny, który zawiera w swojej cząsteczce jon kobaltu. Jedną z najważniejszych zalet witaminy B12 jest udział w produkcji czerwonych krwinek. Co więcej zapobiega ona niedokrwistości a w połączeniu z witaminami B6 i B9 normuje poziom homocysteiny, przeciwdziałając miażdżycy. Witamina B12 ma pozytywny wpływ na prawidłową pracę układu krwionośnego i nerwowego, biorąc udział procesie tworzenia otoczek nerwowych, które zabezpieczają komórki nerwowe. Dodatkowo witamina odgrywa znaczącą rolę w syntezie kwasów nukleinowych oraz białek w komórkach. Bierze również aktywny udział w przemianie kwasu foliowego do biologicznej czynnej formy. Witamina B12 stosowana regularnie przyczynia się korzystnie w kwestii podłoża psychicznego. Jej niedobory mogą powodować choroby Alzheimera.

Jakie są objawy niedoboru witaminy b12?

Symptomy niedoboru witaminy B12 występują w postaci ogólnego zmęczenia oraz osłabienia organizmu. Oznaki niedostatecznej ilości poziomu wymienionej  substancji w organizmie to także drażliwość, brak apetytu, skłonność do infekcji, zaburzenia trawienia oraz drętwienie kończyn. Niedobór witaminy B12 przyczynia się często do problemów z pamięcią oraz chorób menstruacyjnych. Nieprawidłowy poziom tej substancji w organizmie może doprowadzić do niedokrwistości i niewłaściwego działania układu krwionośnego. Przy znacznych niedoborach witaminy B12 może dojść także do zaburzeń w układzie nerwowym, które prowadzą do trudności z widzeniem, oraz hiperhomocysteinemi. Dodatkowo zbyt mała ilość tego składnika w ludzkim organizmie powoduje zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka. Osoby cierpiące na choroby psychiczne także powinny pamiętać o regularnym dostarczaniu witaminy B12, bowiem tylko w ten sposób uchronią się przed niepożądanymi zmianami nastroju, które prowadzą do depresji, zaburzeń świadomości, a w ostateczności do schizofrenii.

W jakich produktach znajdziemy witaminę b12?

Jedyną skuteczną metodą na dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy B12 do ludzkiego organizmu jest zdrowa i zbilansowana dieta oparta na określonych produktach. Gdzie zatem znajdziemy największe pokłady tej substancji, która jest tak ważna w procesie syntezy kwasów nukleinowych? Przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, a mianowicie w mięsie i przetworach mięsnych, mleku oraz produktach mlecznych, podrobach, kurzych jajkach, owocach morza oraz w tłustych rybach. Udowodniono, że śladowe ilości witaminy występują również w pieczarkach, co może być istotne zwłaszcza dla osób, które nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednak taka ilość, nie jest zbyt wystarczająca, aby uzupełnić dziennie zapotrzebowanie. Jakie źródła witaminy B12 powinni zatem wybierać weganie i wegetarianie? Aby uniknąć niedoborów, warto wzbogacić dietę o produkty sojowe i zbożowe uzyskane za pomocą syntezy chemicznej, które zostały wzbogacone o witaminę B12. Skutecznym rozwiązaniem jest także odpowiednia suplementacja. Podczas stosowania tego typu produktów warto skonsultować się z lekarzem, który określi, czy stosowanie witaminy B12 jest konieczne oraz ustali odpowiednią dawkę.

Suplementacja

Witamina B12 to cenny składnik w codziennej diecie. Pełni nie tylko funkcję regulacyjną, ale uczestniczy również w procesie produkcji czerwonych krwinek i metabolizowaniu białek. Warto podkreślić, że niedobór witaminy B12 może negatywnie wpłynąć na stan zdrowia, dlatego istotne jest spożywanie określonych produktów, bogatych w tą substancję. Dla osób, które wyeliminowały ze swojej diety wyroby pochodzenia zwierzęcego, niezwykle ważne jest zastosowanie odpowiednich suplementów, takich jakie oferuje np. Sklep Życia, pamiętając jednak o konsultacji z lekarzem. Odpowiednia suplementacja oraz zbilansowana dieta pozwolą utrzymać prawidłowy poziom witaminy B12 a w efekcie nie doprowadzą do zaburzeń związanych z niedoborem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

*