Przodozgryz – czym się objawia i jak go leczyć?

Przodozgryz to jedna z rzadziej spotykanych wad zgryzu, która polega na wysunięciu żuchwy do przodu w stosunku do szczęki. Można zaobserwować ją zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

Leczenie najczęściej polega na noszeniu aparatu ortodontycznego, choć w bardziej zaawansowanych przypadkach potrzebny będzie chirurg stomatologiczny. Osoby z przodozgryzem często mają problem z przeżuwaniem pokarmów oraz mówieniem. Dowiedz się więcej o przodozgryzie w poniższym artykule.

przodozgryz

Przodozgryz – najważniejsze informacje na temat wady

Przypadłość jest określana również jako doprzednia wada zgryzu. Objawia się wysunięciem dolnego łuku zębowego w stosunku do górnego. Oznacza to, że dolne zęby są ustawione przed górnymi. To z kolei przekłada się na trudności z odgryzaniem pokarmów oraz ich żuciem.

Najczęstszą przyczyną przodozgryzu są skłonności genetyczne. Czasami może zostać on spowodowany nieprawidłowym układaniem niemowlaka do snu, przez co głowa dziecka jest zbyt mocno odgięta do przodu. W takim przypadku maluch będzie przesuwać żuchwę i język do przodu, niewłaściwie ustawiając aparat żucia i mowy. Na kształtowanie się wady wpływa też ssanie języka i górnej wargi.

Jak wygląda leczenie przodozgryzu?

Leczenie można prowadzić na kilka sposobów. W przypadku dzieci najczęściej zaczyna się od szlifowania guzków blokujących cofanie się żuchwy. Zabiegi mają na celu zahamowanie nieprawidłowego wzrostu żuchwy, a jednocześnie stymulowanie szczęki do wzrostu. Dzieci muszą zatem wykonywać odpowiednie ćwiczenia. Oprócz tego stosuje się zdejmowany aparat ortodontyczny.

Aby ograniczyć ryzyko nawrotu wady, u dzieci między 14. a 16. rokiem życia usuwa się zawiązki ostatnich zębów trzonowych. U dorosłych wykorzystuje się aparat stały. Jeśli dany przypadek jest bardzo trudny, konieczna będzie pomoc takiego specjalisty jak chirurg stomatologiczny, który przeprowadzi operację. Najczęściej dotyczy to wad o podłożu genetycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

*