Masz Hashimoto? Co jeść, aby schudnąć

Hashimoto i zbyt duża waga, nie tolerują się wzajemnie. Z jednej strony autoimmunologiczne zapalenie tarczycy zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości – bo wiąże się z osłabieniem metabolizmu. Z drugiej strony to otyłość może wyzwalać chorobę. Pozostaje przestrzegać diety (aby nie utyć) lub odchudzić się – ale jak, skoro już sama dieta przy Hashimoto wprowadza ograniczenia?

Co jeść, żeby schudnąć?

Jaka dieta przy Hashimoto będzie bezpieczna, a jednocześnie skuteczna? – zastanawiasz się. Dyplomowany dietetyk kliniczny online Michał Wrzosek pisze, że redukcyjna dieta przy Hashimoto i niedoczynności tarczycy powinna mieć bardzo wyważony deficyt: Zbyt duży lub stosowany przewlekle może być czynnikiem wyzwalającym Hashimoto, a u osób już zdiagnozowanych pogarszającym stan choroby. W praktyce nie zalecam przekraczać deficytu energetycznego o więcej niż 400 kcal na dobę, co pozwala na redukcję tkanki tłuszczowej spokojnym, acz bezpiecznym tempem! Istotne znaczenie ma również rozkład makroskładnikowy, na obecną chwilę rekomendacje mówią o podaży węglowodanów na poziomie 45-60%, bazując na produktach o niskim przetworzeniu. Podaż tłuszczów powinna być na normatywnym poziomie – między 20 a 35%. Michał Wrzosek dodaje też, że  przykładowa dieta przy Hashimoto o charakterze redukcyjnym zwiększa podaż białka do 1,2 g na kg masy ciała.

Kiedy Twoje ciało niszczy własne komórki

Zacznijmy od początku – choroba Hashimoto (HT) polega na tym, że organizm zwalcza własne komórki, traktując je jako obce białka. Wytwarza przeciwciała i implikuje stan zapalny (zwiększając ukrwienie komórek) – w celu pozbycia się czynnika chorobotwórczego. Przeciwciała uszkadzają komórki tarczycy, co nadmiernie uwalnia hormony – tworząc niedoczynność. Niszczenie własnych komórek (apoteoza) prowokują: nadmiar albo niedobór jodu, niedobór selenu, infekcje, nadwaga, otyłość.

Omega-3 z łososia – jedzenie przeciwzapalne i odchudzające

Da się znaleźć wspólny mianownik między żywieniem przy zapaleniu tarczycy a dietą odchudzającą. Tym mianownikiem są na przykład kwasy omega-3, czyli produkty z dużym potencjałem przeciwzapalnym. Kwasy omega-3 nie odkładają się w komórkach tłuszczowych, a wręcz ułatwiają spalanie tłuszczu. Jedz więc tłuste ryby, na przykład łososia, śledzia, węgorza, a także zadbaj o źródła roślinne omega-3 – pestki dyni, nasiona chia, siemię lniane.

Dobra dieta przy Hashimoto zawiera bogate w selen orzechy

Selen wpływa na spadek przeciwciał anty-TPO, a jego rekomendowana dzienna dawka wynosi 55 mcg. To dokładnie tyle, co garść orzechów (50 g) brazylijskich albo spora porcja (200 g) kurczaka. Zarówno orzechy, jak i mięso z kurczaka obfitują w białko, cechujące się dużym współczynnikiem TEF – jego strawienie kosztuje dużo energii (pobieranej z tkanki tłuszczowej).   

Dorsz – obfitujący w jod i dobry na pozbycie się nadwagi

Prawidłowa dieta przy Hashimoto zawiera 160 mcg jodu dziennie. Zadbaj, aby nie było go ani za dużo, ani za mało – koniecznie w samej diecie, bo żywieniowcy nie zalecają suplementacji selenu. Już 200 g makreli i 160 g dorsza realizuje zalecają normę dzienną. Produkty te, jak już pewnie zauważyłaś (lub zauważyłeś), zawierają sporo odchudzającego białka i tłuszczy. A także dużo witaminy D – również ważnej w schorzeniu tarczycy.

Dieta przy hashimoto – jadłospis czy styl jedzenia?

Ponieważ nietolerancja laktozy i celiakia występują statystycznie często u osób z Hashimoto to (po badaniach diagnostycznych) warto wyeliminować z diety gluten i laktozę. Ogranicz też soję (zawierającą niekorzystne genisteinę i daidzeinę). Również warzywa kapustne i strączkowe (mimo że w zwykłych warunkach wspomagają odchudzanie), uniemożliwiają unormowanie hormonów tarczycy. Jednak niewielka ilość fasoli i soi (do 100 g dziennie) nie dysfunkcjonuje pracy newralgicznego gruczołu – a (co ważne!) skupianie się na takich szczegółach potrafi odwrócić uwagę od ogółu diety. Więcej informacji oraz przykładowy jadłospis znajdziesz na stronie Michała Wrzoska – Dieta przy Hashimoto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*