Kurkuma – właściwości i zastosowanie w kuchni

Kurkuma to jedna z najbardziej fascynujących przypraw, jaką możemy spotkać w naszej kuchni. Okazuje się jednak, że poza właściwościami smakowymi i barwiącymi, zmielone kłącza ostryżu długiego mają wpływ na stan ludzkiego organizmu. Co warto wiedzieć o kurkumie? Jakie są jej największe zalety? Więcej na ten temat w poniższym tekście.

Skąd pochodzi kurkuma?

Uważa się, że ojczyzną kurkumy są Indie. Kłącza ostryżu długiego (Curcuma longa), bo tak nazywa się roślina, z której uzyskuje się kurkumę, szybko dotarła do Chin oraz zachodniej Azji. Co ciekawe, ślady jej użytkowania znaleziono w tak odległych miejscach, jak Tahiti czy Hawaje – nim dotarły tam europejskie ekspedycje. Pierwsze wzmianki na temat kurkumy pojawiły się około VII stulecia przed naszą erą. Jednym z pierwszych europejczyków, który poznał kurkumę, był natomiast Marco Polo w XIII wieku. Początkowo kłącza ostryżu stosowano jako barwnik, później odkryto, iż to świetna przyprawa do dań mięsnych czy zup. Obecnie kurkuma zyskuje dużą popularność w Polsce – nie tylko ze względu na swój specyficzny smak, ale również właściwości prozdrowotne.

Kurkumę pozyskuje się z suszonych, brązowo-żółtych kłączy, które bardzo przypominają imbir – stąd jedną z pierwszych nazw kurkumy był “imbir złoty”. Kłącza sprzedaje się osobno lub w zmielonej formie.

Skład kurkumy

Zmielone kłącza ostryżu długiego są bogate w substancje, które wpływają na funkcjonowanie ludzkiego ciała. Wśród mikro- i makroelementów należy wspomnieć o obecności żelaza, wapnia, magnezu oraz potasu. Kurkuma nie wyróżnia się zawartością witamin. Jej prozdrowotny sekret tkwi w obecności kurkuminoidów. Co to za substancje? Najważniejszą z nich jest kurkumina, która nie tylko odpowiada za intensywny, pomarańczowy kolor kurkumy, ale przede wszystkim jest silnym antyoksydantem. To nie wszystko – kurkumina wykazuje pozytywne działanie na cały nasz organizm (szczególnie na żołądek), w tym na jego odporność.

Kurkuma w kuchni

Ze względu na fakt, iż w 100 gramach kurkumy tylko 5% stanowi cenna kurkumina, samo jej spożywanie nie ma znaczącego wpływu na nasz stan zdrowia. Oczywiście przyprawę tę nadal warto stosować, ponieważ znacząco zmienia i podkreśla smak potraw, a także dodaje im intensywnego koloru. To dlatego znajdziemy ją w potrawach kuchni indyjskiej, np. w różnych odmianach curry. Inną formą spożywania kurkumy jest olejek z liści laurowych i kurkumy. Połączenie esencji kurkumy i liścia laurowego pozwala uzyskać najwięcej korzyści z obu ziół, a także poprawia ich wchłanianie przez organizm.

Warto przy tym pamiętać, iż kurkuma mocno barwi tkaniny, a nawet skórę, dlatego najlepiej przygotowywać ją przez gumowe lub foliowe rękawiczki. Usunięcie kurkumy z palców bywa bardzo trudne i czasochłonne, dlatego lepiej zadbać o to wcześniej.

Kto nie powinien spożywać kurkumy?

Kurkumy w dużych ilościach (powyżej 3 g dziennie) nie powinny spożywać kobiety będące w ciąży, a także osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe. Ze spożywania kurkumy w większych ilościach powinny również zrezygnować osoby, które leczą się na kamicę nerkową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*