Duża dawka witaminy C – czy można przedawkować?

Co to znaczy duża dawka witaminy C? W ostatnich latach witamina C stała się niekwestionowaną królową wśród witamin, żadna inna substancja nie doczekała się tak zmasowanej kampanii marketingowej. Dlaczego? No cóż, kwas askorbinowy jest tanim i bardzo dobrze przebadanym składnikiem, którego ryzyko przedawkowania jest naprawdę niskie. Czy w takim razie każda duża dawka witaminy C jest bezpieczna dla zdrowia?

Witamina C: właściwości

Na początku warto odpowiedzieć na pytanie, dlaczego witamina C jest nam potrzebna. Badania naukowe prowadzone nad właściwościami kwasu askorbinowego jednoznacznie wskazują, że witamina C jest niezbędna dla utrzymania organizmu w zdrowiu! Uczestniczy ona w procesie syntezy kolagenu, składnika zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie kości, chrząstki, naczyń krwionośnych, zębów, dziąseł i skóry! Ceniona jest ze względu na udział w procesach gojenia się ran oraz zrastania kości. Stanowi solidne wsparcie dla utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, przyczynia się ponadto do zmniejszania uczucia znużenia i zmęczenia.

duża dawka witaminy c

Witamina C dla większości z nas to także synonim dobrze funkcjonującej odporności organizmu. Ponadto kwas askorbinowy wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że neutralizuje wolne rodniki i pomaga chronić komórki przed stresem oksydacyjnym – między innymi dlatego witamina C stała się ważnym elementem profilaktyki antynowotworowej, a także wsparciem w leczeniu różnych postaci raka.

Duża dawka witaminy C a zapotrzebowanie organizmu

Wielu osobom mogłoby się wydawać, że 1000mg kwasu L-askorbinowego to za duża dawka witaminy C do stosowania na co dzień, w końcu na opakowaniach suplementów diety wyraźnie oznaczona jest referencyjna wartość spożycia witaminy C i wynosi ona 80mg! Zasadniczo nie ma ustalonego sztywnego zapotrzebowania organizmu na kwas askorbinowy, jest ono zależne m.in. od wieku, płci, stylu życia (np. u dzieci wynosi około 30-40mg, u kobiet – 60mg, u mężczyzn – 90mg). Nie znaczy to jednak, że duża dawka witaminy C przyjmowana na co dzień grozi wystąpieniem bardzo poważnych skutków niepożądanych!

Przy dobrze zbilansowanej diecie za optymalną dzienną dawkę uważa się bowiem 200-500mg, zaś w okresach, gdy zapotrzebowanie organizmu na witaminę C wzrasta lub dieta jest wyjątkowo uboga w świeże owoce i warzywa stosować można 1000mg kwasu askorbinowego. Duża dawka witaminy C wynosząca 1000-2000mg zalecana jest również w okresie infekcji, w okresie rekonwalescencji, w trakcie leczenia urazów, złamań kości i ran skóry. Codzienna duża dawka witaminy C rekomendowana jest dla osób palących papierosy, a także dla osób aktywnych fizycznie i sportowców wyczynowych oraz osób narażonych na długotrwały stres.

Duża dawka witaminy C a ryzyko przedawkowania

Czy można przedawkować witaminę C? Jest to możliwe, jednak bardzo mało prawdopodobne nawet wtedy, gdy stosowana jest dieta obfitująca w świeże warzywa i owoce oraz dodatkowa duża dawka witaminy C w postaci suplementu diety. Organizm ludzki nie magazynuje bowiem dużych zapasów kwasu askorbinowego, każdorazowo jego nadmiar zostaje usunięty wraz z moczem (witamina C rozpuszcza się w wodzie). Zatem nawet duża dawka witaminy C przyjęta jednorazowo zostanie szybko wydalona. Poza tym witamina C nie jest toksyczna dla organizmu, co sprawia, że jej przedawkowanie nie niesie za sobą poważnego zagrożenia dla życia i zdrowia! A co jeśli duża dawka witaminy C (powyżej 1000mg dziennie) jest stosowana przez dłuższy czas?

Wtedy jako objaw przedawkowania można zaobserwować dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, w tym bóle brzucha, zgagę, wzdęcia i biegunkę. U niektórych osób (głównie osób wrażliwych) może wystąpić wysypka w postaci swędzącego rumienia przypominająca objaw alergii kontaktowej. W przypadku wystąpienia takich symptomów konieczne jest zmniejszenie stosowanej dawki witaminy C. Poważniejsze skutki przedawkowania witaminy C mogą odczuwać osoby, które chorują na kamicę nerkową lub występuje u nich tendencja do tworzenia się kamieni nerkowych. Długotrwałe dostarczanie dużych dawek witaminy C może wpłynąć na wchłanianie żelaza (zwiększanie jego przyswajania to jedna z właściwości kwasu L-askorbinowego, w przypadku nadmiaru witaminy C może dojść do nagromadzenia żelaza w organizmie, co w szczególności jest groźne dla osób z zaburzeniami metabolizmu żelaza).

Witamina C: duża dawka w okresie infekcji

Ze względu na właściwości witaminy C i jej niebagatelne znaczenie dla właściwego funkcjonowania organizmu zaleca się stosować 200-500mg kwasu askorbinowego dziennie lub nawet 1000-2000mg w okresach zwiększonego zapotrzebowania. Jednak zwolennicy medycyny alternatywnej oraz część lekarzy jest zgodna, że w trakcie infekcji organizm potrzebuje o wiele więcej kwasu askorbinowego, aby skutecznie z nią walczyć, w ich rozumieniu duża dawka witaminy C wynosi nawet 4000-8000mg dziennie (w dawkach podzielonych). Przy stosowaniu takiego schematu dawkowania witaminy C należy się jednak liczyć z wystąpieniem objawów przedawkowania!

Trzeba także pamiętać, że jeśli przyjmowana jest duża dawka witaminy C, lepiej wybrać preparaty z askorbinianem sodu (to postać witaminy C, która jest łagodniejsza dla żołądka). Terapie bardzo dużymi dawkami witaminy C, czy raczej megadawkami praktykowane są przy poważnych schorzeniach (m.in. przy zakażeniach gronkowcem i paciorkowcem, przy nowotworach). Mowa tu o dawkach terapeutycznych rzędu 40000-100000mg podawanych dożylnie pod ścisłą kontrolą specjalisty z doświadczeniem w prowadzeniu kuracji dużymi dawkami witaminy C! Równocześnie należy powiedzieć, że leczenie z wykorzystaniem takich ilości kwasu askorbinowego nadal budzi kontrowersje w środowisku medycznym, dlatego nie powinno zastępować się nim konwencjonalnych metod leczenia.

Organizm samodzielnie nie syntezuje witaminy C, więc cały jej zapas pochodzi z zewnątrz. Gdy organizm jest zdrowy, duża dawka witaminy C w postaci suplementów diety nie jest potrzebna. Dopiero w momencie choroby organizm potrzebuje jej w zdecydowanie większej ilości. I choć ryzyko wystąpienia poważnych objawów przedawkowania jest niewielkie, należy dokładnie obserwować swój organizm. Pojawienie się dolegliwości żołądkowo-jelitowych jest znakiem, że trzeba zmniejszyć suplementowaną dawkę kwasu askorbinowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

*