Dieta a migrena

Często słyszy się o tym, że po czerwonym winie, żółtym serze czy czekoladzie boli głowa. Czy te pokarmy wywołują też napady migreny? Czy mogą je nasilać? Czy istnieje dieta zapobiegająca atakom migrenowego bólu głowy? Co jeść, a czego unikać, by zapobiec migrenie? Czy ziołami można leczyć migrenę?



dieta w czasie migrenyCzy dieta ma wpływ na napady migreny?

O tym, że dieta wpływa na napady migrenowego bólu głowy najlepiej wiedzą sami chorzy. Niektórzy uważają , że prawie 30% ataków bólu głowy stanowi konsekwencję nieprawidłowości żywieniowych. Częściej taka sytuacja ma miejsce w przypadku dzieci, którym trudniej jest się wyrzec zakazanych pokarmów, zwłaszcza czekolady. Zdrowe odżywianie, dużo owoców i warzyw dobrze wpływa na cały organizm, na zapobieganie ataków migreny również. Niektóre posiłki nie tyle wyzwalają napad migreny, co poprzez swój intensywny zapach bądź smak znacznie pogarszają przebieg ataku.

Czy istnieje uniwersalna dieta dla chorych na migrenę?

Każdy człowiek jest odrębną istotą i inaczej reaguje na różne składniki pokarmowe, więc nie ma uniwersalnej diety, która uchroniłaby przed napadami migreny. Istnieje jednak pewna grupa składników żywieniowych o których wiadomo, że mają większe tendencje do wyzwalania napadów bólu głowy. Każdy chory powinien sam przetestować swój organizm pod kątem różnych potraw, by wiedzieć, czego unikać na przyszłość.

Dlaczego po niektórych pokarmach boli głowa, a po innych nie?

Uważa się, że za prowokowanie występowania dolegliwości bólowych głowy, w tym napadów migreny, odpowiada duża zawartość tyraminy w pewnych pokarmach. Tyramina zmniejsza wydzielanie serotoniny, która obkurcza naczynia krwionośne, między innymi w ośrodkowym układzie nerwowym. Jej mniejsza ilość skutkuje poszerzeniem naczyń i według pewnej teorii wyzwalaniem migrenowego ataku bólu głowy.

Generalnie uważa się, iż wszystkie związki zawarte w pokarmach, które mają zdolność modyfikowania napięcia ścian naczyń krwionośnych, mogą prowokować bóle głowy.

Czego należy unikać?

Istnieje pewna grupa pokarmów, o których powszechnie wiadomo, że mogą prowokować dolegliwości bólowe głowy, zwłaszcza u osób chorych na migrenę. Należą o nich:

  • czekolada – sama w sobie, jak i we wszelkich postaciach jako polewa czekoladowa, batony, wafelki, masło czekoladowe etc.,
  • rośliny strączkowe – fasola, groch jak i bób wpływają na napięcie ścian nie tylko naczyń krwionośnych, ale również przewodu pokarmowego, co objawia się wzdęciem.
  • ser żółty – ze względu na bardzo dużą zawartość tyraminy.
  • alkohol- najsilniejszym znanym generatorem bólów głowy jest z całą pewnością czerwone wino. Podobne właściwości wykazuje również ciemne piwo. Nie mniej jednak napad migreny może wyzwolić każdy rodzaj alkoholu.
  • kofeina- zawarta zarówno w kawie, czarnej herbacie, jak i napojach energetyzujących. Niebezpieczne dla wyzwalania ataków bólu głowy jest nie tylko dostarczanie do swojego organizmu dużej ilości kofeiny, ale również jej nagłe odstawienie. W związku z tym, jeśli zamierzamy zrezygnować z picia kawy, zacznijmy od stopniowego ograniczania liczby filiżanek, by na końcu wyeliminować ją całkowicie.
  • orzechy
  • owoce cytrusowe, banany, ananasy, awokado
  • pomidory w dużych ilościach

Ponadto dania obficie przyprawione, solone, smażone i bogate w tłuszcz mają większą skłonność do wyzwalania napadów migreny. Należy całkowicie wyeliminować dania typu fast food.

Co można jeść?

Dieta osoby chorującej na migrenę powinna być dietą powszechnie określaną jako zdrowa, to znaczy lekkostrawna, bogata w warzywa i owoce, a uboga w tłuszcze.

  • Z warzyw można spokojnie jeść marchew, pietruszkę, ziemniaki.
  • Za bezpieczne owoce uznać można jabłka, gruszki, kiwi oraz śliwki.
  • W przypadku mięs unikać należy przede wszystkim takich, które poddane zostały długiej obróbce i wielokrotnemu przyprawianiu. Należy całkowicie zrezygnować z mięs wędzonych, suszonych czy konserwowanych.  Najlepiej służy mięso drobiowe, przede wszystkim pierś z kurczaka lub indyka.
  • Ryby są powszechnie uważane za bardzo zdrowe. Dla osoby chorującej na migrenę nie koniecznie wszystkie mogą dobrze służyć. Częściej zdarza się, że napady bólu głowy wywołują ryby z gatunku zimnolubnych, przede wszystkim łosoś, tuńczyk oraz makrela. Takiego zjawiska nie zaobserwowano w stosunku do ryb ciepłolubnych, jak halibut, które można spożywać bezpiecznie.
  • Ryż, makaron oraz kasze nie mają tendencji do wywoływania bólu głowy.
  • Nie ma przeciwwskazań dla mleka, kurzych oraz przepiórczych jaj i twarogu. Produkty mleczne wymagające większej obróbki, jak jogurty, maślanka, a zwłaszcza sery żółte mają prawo generować bóle głowy.
  • Pic dużo wody, by zapewnić prawidłowe uwodnienie organizmu. Zrezygnować z intensywnego przyprawiania potraw, soli i dużej ilości tłuszczu. Korzystnie wpływa wprowadzenie o diety tranu oraz kwasów omega -3.

Czy można leczyć migrenę dietą?

Prawidłowe odżywanie, jak w przypadku wielu innych schorzeń, również w migrenie należy do działań wspomagających. Spożywanie odpowiednio przygotowanych posiłków i unikania zakazanych dań stwarzają jedynie większe prawdopodobieństwo braku napadu bólu głowy, natomiast nie uchronią przed nim całkowicie. W związku z tym poza przestrzeganiem zaleceń żywieniowych, należy przyjmować lekarstwa.

Czy zioła pomagają na migrenę?

Ziołolecznictwo stanowi dyscyplinę o bardzo szerokim zakresie działania. Niektórzy uważają, że zioła są dobre na wszystko. Z całą pewnością tak nie jest i należy rozważnie podchodzić do wszelkich proponowanych preparatów. Nieprawidłowo stosowane zioła mogą uszkadzać miedzy innymi nerki. W przypadku terapii migreny istnieją zwolennicy wyciągu z lepiężnika różowego, być może ze względu na jego działania rozkurczające. Innym ziołem stosowanym przez medycynę ludową na migrenowe ataki bólu głowy jest złocień maruna. Żadnych roślin nie należy stosować na własną rękę bez uprzedniej konsultacji z fachowcem w tej dziedzinie, gdyż wiele z nich ma właściwości trujące, na przykład złocień maruna. Preparaty ziołowe odpowiednio przyrządzone mogą pomóc złagodzić dolegliwości.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*