Czym są probiotyki, prebiotyki i synbiotyki?

Mówiąc o zdrowiu bardzo często lekarze posługują się pojęciami probiotyków, synbiotyków i prebiotyków. Informacje o takich elementach pokarmowych znajdziemy również na jogurtach, kefirach i suplementach diety.

Probiotyki

Pod pojęciem probiotyki kryją się bakterie kwasu mlekowego. Wchodzą one w skład naturalnej flory jelitowej w organizmie człowieka i odgrywają bardzo ważną rolę w procesie trawienia pokarmów. Pomagają one bowiem na etapie wytwarzania niektórych witamin. Do ich zadań zalicza się również walkę z substancjami rakotwórczymi, a także produkcję substancji antywirusowych. Podsumowując, probiotyki są bardzo istotne dla organizmu i należy je do niego dostarczać. Przykładowo, podczas kuracji antybiotykami, flora bakteryjna w jelitach jest skutecznie niszczona, razem z bakteriami powodującymi powstanie choroby. Z tego względu, istnieje konieczność podawania probiotyków w kapsułkach, które pomogą w odbudowaniu zniszczonej flory.

Za probiotyki uznaje się ogólnie rzecz ujmując wszelkie drobnoustroje, które są w stanie przetrwać w ludzkim przewodzie pokarmowym i na dodatek, wykazują korzystne działanie na organizm człowieka. Pomagają one w redukcji wzdęć, biegunek, bólów brzucha i zaparć. Stymulują system immunologiczny, a więc mają bezpośredni wpływ na odporność naszego organizmu. Probiotyki są zlokalizowane także w jelicie grubym, gdzie chronią przed namnażaniem się bakterii patogennych.

Probiotyki dostają się z pokarmu do jelit i przyklejają do błon śluzowych, odbierając innym drobnoustrojom pokarm. Produkują bakteriocyny, mające tożsame działanie jak antybiotyki.

Probiotyki zawarte są wyłącznie w produktach gruntownie przebadanych przez naukowców. Jeśli nawet taka informacja została umieszczona na opakowaniu, niekoniecznie produkt musi zawierać dobroczynne bakterie.

Prebiotyki

W przeciwieństwie do probiotyków, prebiotyki nie zawierają mikroorganizmów. Są to produkty, w których znajdują się substancje pobudzające wzrost probiotyków. Prebiotyki zawarte są w:

  • Szparagach,
  • Cykorii,
  • Cebuli,
  • Mleku matki,
  • Karczochach.

Synbiotyki

Substancje nazywane synbiotykami to po prostu połączenie probiotyków z prebiotykami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*