Czym nawadniać się podczas upałów?

Wraz z wysoką temperaturą na zewnątrz wzrasta ryzyko odwodnienia. Czym zatem jest owo odwodnienie i jaki wpływ może mieć na nasze samopoczucie i zdrowie? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o tym, jak nie dopuścić do utraty wody w organizmie oraz jak reagować w razie zagrożenia tym stanem.

Odwodnienie organizmu może być śmiertelnie groźne!

Odwodnienie organizmu może być śmiertelnie groźne i nie jest to ostrzeżenie na wyrost! Do nadmiernej utraty wody z organizmu może przyczynić się wiele czynników: upalana pogoda, stan zdrowia, nadmierny wysiłek fizyczny, wiek, brak wody pitnej, biegunka, wymioty, rygorystyczna dieta. W przypadku wystąpienia dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takich jak biegunka i wymioty towarzyszące potocznie ujmując jelitówce, konieczna jest szybka interwencja, która zapobiegnie zaburzeniu gospodarki elektrolitowej organizmu. Elektrolity to jony soli: wapnia, magnezu, sodu, potasu, które na co dzień dostarczamy naszemu organizmowi wraz z wodą i innymi produktami spożywanymi w ciągu dnia. Najważniejszą rolą wymienionych elektrolitów jest poprawa przepływu wody między komórkami organizmu, a co za tym idzie wpływ na poprawne działanie układu nerwowego i mięśniowego oraz na całą gospodarkę energetyczną. Dlatego też drastyczne zaburzenie równowagi elektrolitowej, może być bardzo poważne w skutkach , a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zgonu.

jak nawadniać organizm
Jak nawodnić organizm?

Jak szybko nawodnić organizm?

Wbrew pozorom optymalne nawodnienie organizmu wcale nie jest tak prostą sprawą, jakby mogło się wydawać… Czasami potrafimy przetrwać większość dnia na filiżance kawy lub herbaty, aż w którymś momencie czujemy tak silne pragnienie, że jedyną myślą jest szybkie ugaszenie trawiącego nasz organizm pożaru. Tak gwałtowne uczucie to pierwszy sygnał, że jest coś nie tak! Co wtedy robimy? Najczęściej biegiem sięgamy po pierwszy lepszy płyn, który mamy pod ręką i pijemy szybko, szybciutko… Oczywiście nie jest to właściwe zachowanie i na pewno nie pomoże nawodnić organizmu. Prawidłowym zachowaniem w takiej sytuacji będzie przyjmowanie płynu – najlepiej mineralnej wody niegazowanej – małymi łykami w odstępach kilkuminutowych. Warto także sięgnąć po profesjonalną pomoc i zadbać o uzupełnienie elektrolitów, które bez problemów dostaniesz w aptece – bez recepty! Preparaty do sporządzania napojów nawadniających typu: Orsalit, Oryal, Litoxen, Litorsal to szybki i skuteczny sposób na uniknięcie odwodnienia. Oczywiście możesz także sporządzić samodzielnie, w domowym zaciszu orzeźwiający napój izotoniczny, a dzień zaczynaj od szklanki wody – od razu poczujesz różnicę!

Ile pić żeby się napić?

Instytut Żywności i Żywienia podaje bardzo dokładne wytyczne odnośnie koniecznej do spożycia ilości wody w ciągu dnia, która uchroni organizm od odwodnienia. Statystyka dotyczy niemowląt oraz dzieci i dorosłych z rozróżnieniem na płeć. Średnio przyjmuje się, że norma dla mężczyzn wynosi 2,5 litra wody ok. 10 szklanek dziennie, a dla kobiet 2 litry wody ok. 8 szklanek dziennie. Dużo? Wcale nie, zważając na fakt, że w ciągu dnia przyjmujemy płyny nie tylko w postaci czystej wody, ale także w różnego rodzaju przetworach, w zupach oraz w sokach z owoców i warzyw. Mimo dobrze zbilansowanej diety warto mieć zawsze przed sobą i ze sobą buteleczkę z wodą – zwłaszcza w upalne dni, pamiętając o tym, że nie tylko przyjmujemy, ale także oddajemy płyny np. pocąc się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*