Co można jeść zamiast słodyczy? Jak zerwać z nałogiem i czym zastąpić niezdrowe przekąski?

Mimo że doskonale zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości słodyczy, nie do końca jesteśmy w stanie je ograniczyć. Kolejne próby wygrania z nałogiem kończą się niepowodzeniem, a w przerwach między posiłkami mimowolnie sięgasz po batoniki, żelki, ciasta czy inne łakocie? Nie wiesz dlaczego tak ciężko zapanować nad niepohamowanym apetytem na wszelkiego rodzaju słodkości? Przeczytaj poniższy tekst aby poznać skuteczne sposoby na ograniczenie słodyczy i zdrowe odżywianie. Zapraszam do lektury.

Chęć na słodycze – znana nam od lat

Słodycze towarzyszą każdemu z nas już od najmłodszych lat. Kojarzą się z nagrodą, prezentem i miłym spędzaniem czasu. Coraz częściej rodzice przekupują swoje dzieci łakociami, aby nie rozrabiały. Nierzadko też są nagrodą za zjedzenie obiadu czy odrobienie zadania domowego. Towarzyszą często rodzinnym imprezom i towarzyskim spotkaniom. Czekoladki czy lody są również często sposobem na rozładowanie napięcia i poprawę humoru – chociaż na chwilę.

Uzależnienie od cukru

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że uzależnienie nie musi kojarzyć się wyłącznie z alkoholem, papierosami czy narkotykami. Uzależnić można się także od cukru! Badania dotyczące wpływu słodyczy na organizm człowieka wykazały, że słodkości mogą aktywować ośrodki w mózgu, które są odpowiedzialne za wzmocnienie chęci jedzenia. Ma to związek z wpływem cukru na neurotransmitery w mózgu. Mowa przede wszystkim o dopaminie, potocznie określanej hormonem szczęścia. Przyjemność, którą odczuwamy podczas jedzenia słodyczy z czasem może przerodzić się w uzależnienie. Działać to może dokładnie tak samo, jak w przypadku kofeiny czy alkoholu.

Jak zwyciężyć słabość do słodyczy?

Nadmierny apetyt na słodkie jest jak najbardziej możliwy do zwalczenia. W dzisiejszej dobie mody na zdrową żywność, na całe szczęście ludzie zaczęli być bardziej świadomi tego, co jedzą. Rynek oferuje bardzo dużo zdrowych zamienników i wystarczy jedynie popracować nad zmianą nawyków. Oto kilka skutecznych sposobów jak zerwać ze „słodyczowym” nałogiem:

  • Aby wykluczyć słodycze z codziennej diety należy najpierw popracować nad nastawieniem. Nie rozpaczaj nad sobą, nie zakładaj z góry, że nie dasz rady i nie analizuj jak Twoje życie będzie beznadziejne bez słodyczy. Postaraj się w głowie poukładać myśli, że robisz to dla siebie i swojego organizmu. Że nie działasz teraz na swoją szkodę, lecz właśnie osiągniesz same korzyści.
  • Zdiagnozuj w jakim momencie zwykle jadasz słodycze. Czy jest to moment smutku, radości, czy robisz to dla zabicia czasu, a może podczas towarzyskich spotkań. Jeżeli dostrzeżesz pewien schemat, dowiesz się w czym tkwi problem i na tym skup się szczególnie.
  • przygotuj się na kryzys, ponieważ mimo dobrych chęci na początku może pojawić się brak motywacji i pierwsze kryzysy. Najważniejsze, to nie poddawać się po pierwszej gorszej sytuacji.
  • poznaj zdrowe zamienniki – ponieważ w przypadku słodyczowego głodu, zamiast sięgać po batoniki i ciastka, można z powodzeniem spróbować czegoś innego. Na twojej liście zakupowej powinny się znaleźć: suszone owoce (zwłaszcza daktyle, figi, morele i rodzinki), orzechy, gorzka czekolada, płatki owsiane, kasza jaglana.

Pamiętaj, że kuchennych możliwości przyrządzania „słodkich” deserów, w których szkodliwe i kaloryczne produkty są zastąpione zdrowszymi, jest wiele. Nie musisz daleko szukać a ogranicza Cię wyłącznie Twoja wyobraźnia.

źródło zdjęcia: freepik.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*