Co jeść w osteoporozie?

Osteoporoza to choroba układu kostnego. Czy zgodnie z maksymą „jesteśmy tym, co jemy” dieta wpływa na stan naszych kości i ryzyko rozwoju osteoporozy? Jak leczy się zrzeszotnienie kości? Co należy jeść, a czego unikać w celu poprawy jakości tkanki kostnej? Czy można pić kawę? Czy każdy ser jest „dobry” dla naszych kości? Dlaczego nie powinno się jeść szpinaku?

dieta w osteoporozieCzym jest osteoporoza?

Osteoporoza, inaczej zrzeszotnienie kości, to choroba tkanki kostnej cechująca się obniżeniem jej gęstości mineralnej i struktury, a w konsekwencji zwiększeniem skłonności do złamań. Te zmiany w układzie kostnym pojawiają się częściej u kobiet w wieku pomenopauzalnym, co wynika z modyfikacji z obrębie gospodarki hormonalnej, oraz u osób starszych. Niebezpiecznym powikłaniem osteoporozy są złamania patologiczne, czyli spowodowane słabym bodźcem, zwykle nie doprowadzającym do tak poważnych konsekwencji. Złamania najczęściej dotyczą nasady dalszej kości promieniowej, czyli kości w okolicy nadgarstka, szyjki kości udowej oraz kręgów.

Jak leczy się osteoporozę?

Postawą terapii osteoporozy jest zmiana stylu życia. Należy rzucić palenie papierosów, rozpocząć bądź zintensyfikować uprawianie sportu oraz zmienić przyzwyczajenia żywieniowe. Czasami włącza się preparaty uzupełniające niedobory hormonalne u kobiet w okresie pomenopauzalnym. Przy poważnym uszkodzeniu tkanki kostnej stosuje się leki hamujące resorpcję kostną, przede wszystkim bisfosfoniany, a także zaleca się suplementację wapnia i witaminy D. 

Czy dieta wpływa na przebieg osteoporozy?

Stan naszych kości, ich uwapnienie zależą przede wszystkim od tego, co jemy. Zbyt mała podaż odpowiednich produktów skutkuje niską szczytową masą kostną, którą osiąga się około 30 roku życia. Po przekroczeniu tego wieku następuje powolna resorpcja kości. W przypadku obniżonej jakości tkanki kostnej wyjściowo, szybciej rozwija się osteoporoza.

Ponadto u osób z rozpoznaną osteoporozą, dieta stanowi bardzo ważne leczenie uzupełniające, zmniejszając jednocześnie ryzyko złamań. Zatem niezależnie, na którym etapie życia się znajdujemy, warto zadbać o stan układu kostnego przez wybieranie korzystnych dla niego produktów żywnościowych.

Co należy jeść w przypadku osteoporozy?

  • Należy dbać o dużą ilość produktów bogatych wapń w diecie. Wapń jako budulec kości zwiększa wytrzymałość tkanki kostnej na złamania, poprawiając jej jakość. Obfitujące w ten pierwiastek są przetwory mleczne, mleko półtłuste, sery, jogurty, ale również świeży szpinak, morele, soczewica, sardynki w oleju oraz szprotki i śledzie.
  • Kolejnym elementem diety, o którym powinno się pamiętać jest magnez. Ten pierwiastek również przyczynia się do wzrostu wytrzymałości tkanki kostnej. Jego źródło stanowią produkty najczęściej w pierwszej kolejności wykluczane w większości diet redukcyjnych, a mianowicie czekolada, kakao, orzechy, ziemniaki. Poza tym dużo go w nasionach roślin strączkowych, mleku i kaszy gryczanej. Wchłanianie magnezu ułatwia obecność witaminy B6 zawartej w warzywach, mięsach, rybach i roślinach strączkowych, jak fasola czy groch.
  • Witamina D poprzez swoje działanie zwiększające ilość zarówno wapnia jak i magnezu w organizmie ludzkim przyczynia się do poprawy mineralizacji kości. Witamina D może być produkowana w skórze, wystarczy w miesiącach letnich spędzać kilkanaście minut na słońcu z odsłoniętymi ramionami. W pozostałych porach roku pozostaje nam uzupełnianie jej niedoborów na drodze suplementów diet bądź naturalnie w formie odpowiednich produktów żywnościowych. Bogate w witaminę D są tran, ryby morskie, wątroba, jaja i mleko.
  • Pierwiastkiem, który w nieco mniejszym stopniu niż magnez i wapń poprawia stan kości, jest fluor. Można go dostarczać do organizmu przede wszystkim w postaci produktów sojowych.
  • Fosfor jest niezbędny do prawidłowej mineralizacji tkanki kostnej, jednak jego nadmiar może hamować wchłanianie wapnia i skutkować obniżeniem jakości kości oraz większym ryzykiem złamań. W związku z tym należy wprowadzić do jadłospisu  produkty o umiarkowanej zawartości tego pierwiastka, a mianowicie ryż, makaron, świeże warzywa, owoce, płatki kukurydziane czy mleko.
  • Trzeba dostarczać do organizmu niezbędną ilość białka. Można to czynić w formie mięs, najkorzystniej drobiowych, bądź roślin strączkowych.
  • Należy pić co najmniej 2 litry płynów dziennie.
  • Powinno się całkowicie wyeliminować alkohol z diety.

{:PAGE_BREAK;:} 

Czego należy unikać w osteoporozie?

Niektóre produkty żywnościowe zawierają elementy wyjątkowo korzystne dla budowy układu kostnego. Inne natomiast posiadają w swoim składzie związki działające zgoła przeciwnie.

  • Do pokarmów, których osoby zagrożone albo już obciążone osteoporozą powinny unikać należy szpinak, rabarbar, szczaw, rzodkiewka oraz buraki. Rośliny te mają w swoim składzie szczawiany, fityniany i dużo fosforu, które utrudniają wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego.
  • Bogate w szczawiany są także kwaśne wina. Ich również powinno się unikać.
  • Eliminacji z organizmu wapnia poprzez zwiększenie jego wydalania przez nerki sprzyja duża ilość soli w diecie. Należy ograniczyć jej ilość do maksymalnie 5g/dobę.

Czy w osteoporozie można pić kawę?

Wielbiciele mocnej czarne kawy z uwagi na dobro swojego układu kostnego muszą się z nią pożegnać. Podobny los powinien spotkać mocna czarna herbatę i napoje energetyzujące z uwagi na dużą zawartość kofeiny. Można je zastąpić herbatami ziołowymi, głównie naparami z rumianku, melisy czy mięty, wodą wzbogaconą w wapń, sokami owocowymi, napojami mlecznymi, jak maślanka, jogurty pitne czy kefir. Kawa i herbata podobnie do soli stymulują usuwanie wapnia przez nerki.

Czy każdy ser poprawia stan kości?

Generalnie przyjęło się w społeczeństwie, iż każdy produkt będący przetworem mlecznym jest bogaty w wapń i poprawia stan kości. Nie do końca tak jest. Żółte sery, twarogi czy jogurty faktycznie wywierają korzystny wpływ na układ kostny. Natomiast tłuste sery, serki topione czy topione w plasterkach już takiego działania nie wykazują, dostarczając jedynie kalorii. Podobne pozory sprawia śmietana zawierająca dużo więcej tłuszczu niż wapnia.  Powinno się j wyeliminować te produkty ze swojego codziennego żywienia zupełnie. Najlepsze dla układu kostnego, ale i nie prowadzące do otyłości, są sery o niskiej zawartości tłuszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

*