Tu jesteś: Zdrowe Wiadomości

Zdrowe posiłki drogą do dobrego samopoczuia i zdrowia - Maczfit

dodano: 05-04-2019 - aln

Zły nastrój, wszechogarniające zmęczenie, brak energii do działania? Odczuwasz to na co dzień? Zwykle nienajlepsze samopoczucie i stan zdrowia wiążemy ze stresem, przepracowaniem lub z przeziębieniem, gdy tymczasem winna może być nasza zła dieta. To, co jemy, ma bezpośredni wpływ na to, jak się czujemy. Sprawdźmy zatem, jak komponować zdrowe i smaczne posiłki dla poprawy swojego samopoczucia i wsparcia całego organizmu.

Badania naukowe dotyczące związku jedzenia z samopoczuciem

Naukowcy z Uniwersytetu w Würzburgu w Niemczech przeprowadzili badania, w których starano się wykazać związek pomiędzy smakiem i jedzeniem a bieżącym samopoczuciem. W eksperymencie wzięło udział 160 osób - 80 kobiet i 80 mężczyzn. Zostali oni poproszeni o wypełnienie ankiety, która mierzy poziom depresji - tzw. skali depresji wg Becka. W kolejnym etapie badania każdy uczestnik oglądał 3 filmiki - smutny, neutralny i radosny, a następnie wypijał płyn oraz opisywał jego smak.

Wykazano, że te osoby, które mieli więcej punktów na skali depresji Becka, byli bardziej wrażliwi na smaki słodkie i gorzkie po obejrzeniu odpowiednio radosnych lub smutnych filmów.

Nie ma pewności, ale można przypuszczać, że istnieje związek pomiędzy nastrojem człowieka, a wpływem na wrażliwość i smak. Może to wynikać z systemu neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym. Dlatego przygnębienie może być  czynnikiem ryzyka dla osób o takim samopoczuciu dla wyrobienia u siebie niezdrowych nawyków żywieniowych. Z drugiej strony pozytywne zmiany w diecie mogą prowadzić do poprawy samopoczucia. Modyfikacji ulega bowiem struktura chemiczna i fizjologiczna naszego mózgu.

Co powinno znaleźć się w diecie na poprawę samopoczucia?

Dla poprawy na co dzień swojego samopoczucia nie powinniśmy zapominać o zjedzeniu pożywnego, pełnowartościowego śniadania, które powinno nam zapewnić energię do działania na kolejne godziny. Rezygnacja ze śniadania, jak pokazują badania, wpływa na obniżenie samopoczucia i zwiększenie zmęczenia.

Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien zawierać wiele składników odżywczych - niektóre białka i pełnoziarniste węglowodany, a także dużo błonnika. Na stronie Maczfit.pl znaleźć można wiele przepisów na odżywcze śniadania, na przykład te właściwe dla diety przeznaczonej dla osób odchudzających się czy wegetarianów. Zawierają one owoce, orzechy, warzywa, zboża czy rośliny strączkowe i ryby. Wszystkie one są źródłem składników, które mają związek z zapobieganiem depresji.  Krokiem w dobrą stronę może być ograniczenie picia kawy lub jej eliminacja. Niewykluczone, że dzięki temu poczujemy się lepiej. Dla tych, którzy nie wyobrażają sobie początku dnia bez porannej dawki energii w postaci kawy zawierającej kofeinę, zaleca się sięgnąć o poranku o produkty bogate w magnez - głównie o orzechy. Kofeinę zawartą w kawie zastąpić możemy herbatą lub gorzką czekoladą.

Korzystne zmiany w diecie dobrze by było, aby obejmowały wprowadzenie źródeł kwasów OMEGA 3. Znajdziemy je między innymi w rybach i orzechach włoskich.

Jedzenie jest dla każdego z nas źródłem energii, ponieważ dostarcza kalorie. Jednak trzeba uważać, jakie one są. Podstawowym paliwem dla organizmu są węglowodany, a ich spożycie podnosi poziom serotoniny w naszym ciele, co związane jest z dobrym samopoczuciem. Węglowodany znajdziemy w słodyczach, białym pieczywie, ale i w pełnoziarnistych, zdrowych produktach, jak wielozbożowe pieczywo, dziki ryż i dobrej jakości płatki śniadaniowe.

Musimy wiedzieć, że węglowodany proste, znajdujące się w słodkościach, wpływają na nagły skok poziomu cukru we krwi. Nagle odczuwamy zwiększony poziom energii, ale szybko następuje po nim zmęczenie oraz pojawić się mogą wahania nastroju. Dlatego lepszym wyborem dla dostarczenia energii będą produkty zawierające węglowodany złożone, które są metabolizowane wolniej, dlatego są w stanie zapewnić stabilny poziom energii przez długi czas. Utrzymamy go ponadto, jeśli dietę urozmaicimy o zboża, rośliny strączkowe, surowe owoce i warzywa, ponieważ zawierają one cenny błonnik.

Poziom dopaminy i norepinefryny w mózgu, czyli związków chemicznych mających pozytywny wpływ na pobudzenie i koncentrację, można poprawić, jedząc chude mięso - wieprzowinę, wołowinę czy drób bez skóry. Takie produkty będą źródłem białka z aminokwasem tyrozyną. W mięsie jest też witamina B12, która pomaga w stanach bezsenności i depresji. Gorszy nastrój może wynikać z niskiego poziomu selenu, a ten można uzupełnić, wprowadzając do diety brazylijskie orzechy, owoce morza, pełne ziarna i fasolę.

Woda źródłem życia

Często zapominamy, jak ważne jest dobre nawodnienie organizmu. Nawet mały ubytek wody w ciele powoduje spadek energii i spowolnienie metabolizmu. Zaleca się zwiększenie podaży wody w przypadku, gdy m.in. męczą nas bóle głowy bez wyraźnej przyczyny. Zbyt małe nawodnienie organizmu nie sprzyja dobremu samopoczuciu. Warto pić dużo wody - niegazowanej, jak i niesłodzonych, niegazowanych napojów oraz spożywać świeże owoce i warzywa, które mają naturalnie dużą zawartość wody.

Diety dla zdrowia

W przebiegu cukrzycy, choroby wieńcowej, przy wysokim poziomie cholesterolu i trójglicerydów oraz we wszelkiego typu chorobach związanych z układem pokarmowym, prowadzona przez pacjenta dieta ma ogromne znaczenie. Przy cukrzycy chodzi o wykluczenie z jadłospisu nie tylko produktów z wysoką zawartością cukru, ale o wysokim indeksie glikemicznym. Osoby cierpiące na miażdżycę powinny wykluczyć niezdrowe tłuszcze. Racjonalna dieta pozwala nie tylko na zwalczanie choroby czy wspieranie leczenia farmakologicznego, ale też na zachowanie zdrowia. Często ma ona wymiar profilaktyczny.

Warto zadbać o zdrowszą, dobrze zbilansowaną dietę, która wpływa na nasz nastrój, ciało, wygląd i oczywiście zdrowie oraz witalność.



Brak komentarzy
Tego artykułu jeszcze nie skomentowano. Bądź pierwszy...