6 zasad mądrego odchudzania się

Decydując się na odchudzanie zdecydowana większość ludzi liczy na szybkie i spektakularne efekty. To zachęca do podejmowania kroków bardzo radykalnych i niekoniecznie dobrych dla zdrowia, jak zatem powinna wyglądać dieta skuteczna, ale i bezpieczna?



1. Mierz siły na zamiary

Nadwaga nie tworzy się w przeciągu kilku tygodni, więc i powrót do optymalnej masy ciała musi potrwać. Wytyczanie sobie nierealnych celów, jak zgubienie 20 kg w ciągu jednego miesiąca, to najkrótsza droga do porażki. I ogromne obciążenie dla organizmu, który po przejściu na drastyczną dietę dozna szoku. Prawidłowy ubytek masy to ok. 1 kg na tydzień, wyższe wyniki zazwyczaj skutkują tym, że po odstąpieniu od diety nadwaga wraca ze zdwojoną siłą i cały wysiłek idzie na marne.

 

2. Jedz mało, często i wolno

W odchudzaniu ogromnie ważna jest regularność. Posiłki spożywane zawsze o tych samych porach uczą organizm, że nie trzeba robić zapasów z tłuszczu, bo kolejna dawka energii pojawi się zgodnie z oczekiwaniem. Najlepiej rozłożyć dietę na 5 dość małych posiłków – ponieważ odstępy czasowe są wtedy niewielkie, znika pokusa podjadania tuczących przekąsek. Trzeba też jeść wolno i przeżuwać dokładnie każdy kęs, a wtedy uczucie sytości pojawi się prędzej.

 

3. Mądrze przygotowane posiłki

Nie ma nic gorszego w odchudzaniu niż głodowanie. Organizm potrzebuje energii, bez tego nie będzie normalnie funkcjonował. Nie wolno więc całkowicie wykluczać węglowodanów i tłuszczy, wystarczy zamienić ich źródło. W dobrze zbilansowanej diecie węglowodany stanowią 55 procent, tłuszcze – 30 proc., białko – 15 proc. Zdrowe węglowodany to między innymi warzywa strączkowe, pieczywo pełnoziarniste, kasze, zapotrzebowanie na tłuszcz pokryją przede wszystkim tłuste ryby, orzechy oraz oliwa z oliwek. Do tego wartościowe białko, np. twaróg, jajka, drób.

 

4. Bez obsesji

Przechodząc na dietę trzeba oczywiście sprawdzać, ile kalorii dostarczą określone posiłki, nie należy jednak popadać w przesadę. Diety o bardzo niskiej kaloryczności rzeczywiście pomagają, ale tylko na krótką metę, bo raczej mało komu uda się utrzymać taki reżim żywieniowy, który zresztą wcale nie jest zdrowy. Nie ma też sensu ważyć się kilkanaście razy dziennie po każdej przekąsce, bo to tylko wpędzi w wyrzuty sumienia i zniechęci do dalszego wysiłku. Pozytywne nastawienie naprawdę ma tu duże znaczenie.

5. Więcej ruchu

W odchudzaniu dieta odgrywa najważniejszą rolę, ale najlepsze efekty osiąga się wtedy, gdy zdrowe jedzenie idzie w parze z aktywnością fizyczną. Warto więc włączyć do swojej kuracji uprawianie sportu, bo to przyspieszy spalanie kalorii – energia będzie spalana na bieżąco, zamiast odkładać się jako tłuszcz w komórkach. Rodzaj aktywności nie ma znaczenia, każdy ruch jest zdrowy, wystarczy więc wybrać to, co sprawia najwięcej przyjemności. I oczywiście uprawiać sport regularnie, przynajmniej trzy razy w tygodniu.

6. Dieta to nie kara

Wiele pokarmów uznawanych za zdrowe i mało tuczące to rzeczy, które niekoniecznie są smaczne. Ale nie jest też wcale tak, że niskokaloryczne potrawy są zawsze mało atrakcyjne dla podniebienia. Warto więc szukać ciekawych przepisów na lekkie i smakowite dania, bardzo dużo daje też urozmaicanie chudych posiłków ziołami i ziarnami.  I nic się nie stanie, jeśli raz w miesiącu zdrową przekąskę zastąpi pączek, a chudą rybę pizza – jedzone sporadycznie na pewno nie sprawią, że nagle waga skoczy do góry.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

*

*