3 witaminy na okres jesienno-zimowy!

Najbliższe miesiące to nie jest łaskawy czas dla twojego organizmu. Możemy mieć niższą odporność, gorszy nastrój oraz mniej energii. Zima odbija się też na wyglądzie – skóra i włosy mogą być przesuszone, paznokcie słabe i zdecydowanie łatwiej przytyć. Jest mniej słońca, świeżych warzyw i owoców. Trudniej zmobilizować się do aktywności fizycznej, rzadziej przebywamy na świeżym powietrzu. Z pomocą przychodzą nam witaminy. Jakie stosować w trakcie okresu jesienno-zimowego? Podpowiadamy.

Witamina D – dlaczego warto ją przyjmować?

Znalazła się na szczycie tego zestawienia nie bez przyczyny. Nawet 90 procent Polaków może cierpieć na niedobory witaminy D w czasie jesienno-zimowym. To między innymi ze względu na szerokość geograficzną, w której żyjemy. Witamina D produkowana jest przede wszystkim pod wpływam promieniowania słonecznego – w Polsce możemy na to liczyć od kwietnia do września w godzinach 12-14 (z powodu kąta padania promieni). Innymi źródłami witaminy D są tłuste ryby morskie, których Polacy też nie jedzą wystarczająco dużo. W Stanach Zjednoczonych witaminą D wzbogacane są niektóre produkty spożywcze jak mleko czy jogurty.

Dlaczego warto suplementować witaminę C?

Zimą jesteśmy bardziej podatni na zakażenia wirusowe i bakteryjne, dlatego teraz szczególnie warto zadbać o układ odpornościowy. Podstawą jest zdrowy tryb życia – dieta bogata w składniki odżywcze, wysypianie się i ruch. Co, jeśli to za mało? Poza witaminą D, która wpływa na odporność, warto zadbać też o poziom witaminy C. Kwas askorbinowy nie tylko wspomaga odporność, ale uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, jest przeciwutleniaczem, dlatego witamina C jest wykorzystywana w produkcji kosmetyków i poprawia stan skóry i włosów – bierze udział w produkcji kolagenu. Witamina C ułatwia przyswajanie żelaza i przyspiesza gojenie się ran, dlatego warto stosować suplementy na odporność w postaci tabletek.

Witamina E – czy warto ją przyjmować?

To jeden z najsilniejszych antyoksydantów w organizmie. Spowalnia starzenie komórek, zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym chorób serca. Dzięki witaminie E mamy wytrzymałość i siłę. To również sprzymierzeniec w walce o zdrowe oczy – zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej, o piękne włosy – wpływa na lepsze ukrwienie skóry głowy oraz zdrową skórę – poprawia nawilżenie i elastyczność oraz przyspiesza regenerację. Często spotykana jest pod postacią suplementów na odporność.

Zimą witaminy E przyda się szczególnie właśnie ze względu na pielęgnację skóry. Suche powietrze, zimno na zewnątrz, ciepło w środku, brak słońca – to nie są warunki sprzyjające zdrowej skórze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

*