Tu jesteś: Porady zdrowotne

Dieta bezsolna. Dlaczego jest tak ważna przy nadciśnieniu tętniczym?

dodano: 27-04-2018 - aln

Sód jest pierwiastkiem niezbędnym dla organizmu. Jednak jeśli jest go zbyt wiele, obciąża nerki i doprowadza do niebezpiecznego wzrostu ciśnienia tętniczego. To dlatego chorzy na nadciśnienie powinni w ogóle zrezygnować z solenia potraw. Dzięki temu mogą szybciej wyrównać poziom sodu w organizmie i przywrócić prawidłowe parametry ciśnienia.

Czym jest nadciśnienie tętnicze?

O nadciśnieniu tętniczym mówimy wówczas, gdy w trakcie dwóch różnych wizyt u lekarza, wynosi ono powyżej ustalonej normy, czyli w przypadku ciśnienia skurczowego jest to powyżej 140 mm Hg a rozkurczowego powyżej 90 mm Hg. O nadciśnieniu tętniczym I stopnia (łagodnym), mówimy wówczas, gdy przyjmuje ono parametry: ciśnienie skurczowe między 140 a 159 mmHg  i/lub rozkurczowe między 90 a 99 mm Hg. Z kolei nadciśnienie tętnicze II stopnia (umiarkowane) to takie, w którym ciśnienie skurczowe oscyluje między 160 a 179 mmHg  i/lub rozkurczowe między 100 a 109 mm Hg. Nadciśnienie tętnicze III stopnia (ciężkie) charakteryzuje się wzrostem ciśnienia skurczowego powyżej 180 mmHg i/lub rozkurczowego poniżej 110 mmHg. Istnieje jeszcze nadciśnienie izolowane, które występuje wówczas, gdy ciśnienie skurczowe jest równe lub znajduje się powyżej 140 mmHg a rozkurczowe wynosi poniżej 90 mmHg.

W jaki sposób leczyć nadciśnienie tętnicze?

Leczenie niefarmakologiczne

Nadciśnienie tętnicze jest bardzo poważnym schorzeniem, może bowiem prowadzić do miażdżycy, a nawet zawału serca. Dlatego, aby nie dopuścić do przykrych w skutkach konsekwencji zdrowotnych, trzeba koniecznie wdrożyć odpowiednią dietę, która zapobiegnie dalszemu wzrostowi ciśnienia tętniczego. Najbardziej polecaną dietą, która przynosi dobre skutki w leczeniu nadciśnienia, jest dieta bezsolna. Polecana jest również dieta niskotłuszczowa, z jednoczesnym ograniczeniem spożywania owoców i alkoholu. Ważne, by przy zmianie diety wprowadzić więcej produktów zawierających potas np. pomidory. Potas jest niezbędny do utrzymania ciśnienia krwi na prawidłowym poziomie i równoważy zbyt wysoki poziom sodu w organizmie. Oprócz diety, rekomendowane w leczeniu niefarmakologicznym jest również: ograniczenie palenia oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna ma na celu polepszenie przepływu krwi oraz obniżenie masy ciała (otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia).

Leczenie farmakologiczne

Jeśli sama dieta nie jest w stanie obniżyć zbyt wysokiego ciśnienie krwi, wówczas należy włączyć leczenie farmakologiczne. Pacjenci przyjmują wówczas albo diuretyki  tiazydowe, antagonistów wapnia, inhibitory enzymu konwertującego angiotensynę, B-adredanolityki lub leki blokujące receptor AT1.

Dieta bezsolna przy nadciśnieniu tętniczym

Najzdrowsza dieta dla osób z nadciśnieniem to dieta bezsolna. Głównie dlatego, że znacznie ogranicza poziom sodu w organizmie. A sód bezpośrednio odpowiada za wzrost ciśnienia krwi. Według wytycznych Polskiego Towarzystwa Tętniczego w diecie chorych na nadciśnienie nie powinno się znajdować więcej niż 5 g soli (odpowiada to jednej łyżeczce= 2000 mg sodu). Europejskie wytyczne (ESH/ESC) są bardziej restrykcyjne w tym względzie, gdyż zalecają spożycie soli poniżej 3,8 g. Z tym, że nie wystarczy samo ograniczenie soli jako przyprawy. Znajduje się ona bowiem w wielu różnych produktach, a w szczególności w żywności paczkowanej. Dlatego najlepiej zrezygnować z solenia potraw w ogóle, a produkty typu: kupne pierogi, czy jedzenie w konserwach, zastąpić świeżym, domowym jedzeniem, w którym sami możemy skontrolować zawartość sodu.

W jakich gotowych produktach może ukrywać się sól? Przede wszystkim w:

  • wędlinach,
  • serach,
  • oliwkach,
  • słonych paluszkach,
  • produktach wędzonych,
  • konserwach,
  • kiszonkach,
  • keczupach, majonezie, musztardzie,
  • proszku do pieczenia.

Dowody na skuteczność diety bezsolnej

Skuteczność stosowania diety z obniżoną ilością soli w leczeniu nadciśnienia tętniczego jest potwierdzona licznymi badaniami. Już w 1988 roku opublikowano badanie, w którym przedstawiono dowody na to, że wraz ze wzrostem spożycia sodu o 100 mmol, wzrasta ciśnienie skurczowe o 9 mm Hg. Kolejne dowody zebrano podczas badania GenSalt, w którym udowodniono, że dieta bezsolna istotnie wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego. Jedno z najnowszych badań- PURE (Prospective Urban Rural Epidemiology), w którym wzięło udział około 100 tysięcy osób z ponad 17 krajów wskazało ewidentną zależność pomiędzy dużym spożyciem sodu a zwiększonym ciśnieniem tętniczym. Badanie to wskazywało na możliwość obniżenia ciśnienia nie tylko poprzez dietę z małą ilością sodu, ale również zwiększoną ilością potasu.

Źródło:

  • https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/article/view/47522/35671
  • Zasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym- 2011 rok. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, pod red. K. Widecka, T. Grodzicki, K. Narkiewicz, A. Tykarski, J. Dziwura [w:] Viamedica 2011, tom 15, nr 2, s. 61
  • D. Włodarek, Dietetyka, Warszawa 2005, s. 149
  • B. Kulczyński, Wysokie ciśnienie tętnicze krwi. Wskazówki dietetyczne dla osób z nadciśnieniem tętniczym krwi [w:] Food Forum. Czasopismo specjalistyczne o zdrowym odżywianiu, nr 4 (10)/2015, s. 18


Brak komentarzy
Tego artykułu jeszcze nie skomentowano. Bądź pierwszy...